We kunnen het niet laten - Reisverslag uit Lanersbach, Oostenrijk van L & M - WaarBenJij.nu We kunnen het niet laten - Reisverslag uit Lanersbach, Oostenrijk van L & M - WaarBenJij.nu

We kunnen het niet laten

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

11 September 2018 | Oostenrijk, Lanersbach

Servus lieve wandelvrienden,
Zo, heerlijk een rustige dag beginnen met een lekker ontbijt en een lunchpakket gemaakt door ons zelf van alles wat er op het ontbijtbuffet stond. Ik heb van thuis potjes met deksel meegenomen en daar steek ik gesneden fruit van het buffet in. Heerlijk na zo’n boterhammetje in de zon.
We zijn naar Juns gereden en terug naar Stoankasern (de kaasmakerij).
Omringd door magnifieke bergtoppen ligt in het midden van de Junsbergalm het Jausenstation Stoankasern. Tot 120 koeien en 70 kalveren zijn tijdens de zomermaanden op de Junsalm. Ze eten alleen maar van de weiden vol kruiden en gras . Het is dan ook geen wonder dat de melk, boter en kaas zo goed smaken.
Op 1984 meter gelegen kaasmakerij wordt van de melk boter en kaas gemaakt. In het Jausenstation wordt van de melk, boter en kaas Tiroler specialteiten gemaakt. Ook kan er kaas gekocht worden om mee te nemen.
Bij de kaasmakerij zijn we omhoog gegaan door de almen en we doorkruisten de hele tijd stroompjes die met volle kracht naar beneden kwamen.
Het uitzicht was weer heel mooi en het zonnetje scheen dat het een lieve lust was.
Dit jaar hebben we toch heel veel geluk met het weer. Op een 1.5 uur waren we op de Junsjoch. En een stempel in onze wandelpas gezet.
Nu hadden we slim moeten zijn en onze boterhammetjes moeten opeten en braafjes naar beneden moeten gaan.
Maar nee hoor, we zagen een bordje met Lizumer Hütte: 45 minuten.
Het was nog zo vroeg dat we besloten bij de Hütte ons boterhammetjes op te eten.
Euh…. 45 minuten werden 1 uur en 45 minuten. Eindelijk bij de hut aangekomen stond daar een vieze man die onvriendelijk was en ons met tegenzin naar het stempelkussen bracht.
We hebben direct rechtsomkeer gemaakt en zijn ergens op de terugweg in de graskant gaan zitten om te eten.
De terugweg stond echt heel slecht aangegeven en we hebben op de GPS van de GSM terug moeten lopen.
Na 1u 45 min waren we terug aan de Junsjoch. Dan nog een uur naar beneden die dan ook 1.5 uur bleek te zijn. Van een rustige dag is niets in huis gekomen.
Maar het goede nieuws is dat we nu al onze stempels al hebben.
Na een biertje, een lekkere koude douche (dat is goed voor de spieren) en heerlijk eten is het weer vergeten.
Morgen een hele mooie maar ook lange wandeling naar een mooi meer.
Het wordt morgen de beste dag van de week. Donderdag wordt een mindere dag.
Morgen profiteren we nog van een zonovergoten dag.
Tot morgen voor weer een berggeitjes avontuur

• 12 September 2018 - 09:22

Particulier :

Wat goed dat jullie nu al de stempels hebben.
    Jullie zijn goede berggeiten.
    Geniet nog van de laatste dagen xx