Ha Noi like a local - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu Ha Noi like a local - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu

Ha Noi like a local

Door: Lieven

Blijf op de hoogte en volg L & M

04 December 2018 | Vietnam, Hanoi

Ha Noi, like a local… Da’s wat ons te wachten staat vandaag!
T is aan mij. Na weer een bewogen nacht op de nachttrein… Ah ja die couchette beweegt de hele nacht…  Zijn we weer aangekomen in Hanoi waar de gids ons opwacht voor een dagje “Ha noi like a local” een aanrader. Ga je naar Vietnam, begin je reis dan zo. Je leert heel wat beginselen voor je aan je reis begint. Wij doen dat op het einde want wij zijn een beetje dwars! Bon… Hanoi dus…
Nu kan ik beginnen te schrijven over dan Ha Noi betekend Ha= Rivier en Noi= Tussen dus “tussen de rivier”, En over de Fransen, en de Amerikanen, en de Ming dynastie en Indochina en Confucius enzo… Heel interessant allemaal maar daar schrijf ik niet graag over dus ga ik het hebben over…… Vietnam! Mijn Indrukken! (en ook een beetje over Barak Obama)
Vandaag dus rondgetoerd in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. 8 miljoen inwoners, iets minder dan in heel België. Het verkeer is chaotisch, maar ook weer niet! Het werkt, alles rijd door elkaar, verdraagzaamheid is de grote troef in het verkeer, als iedereen elkaar een paar centimeter gunt lukt het wel. Oversteken? Gewoon doen! Ze rijden wel langs je heen.
De mensen, ze zijn vriendelijk, oprecht vriendelijk, ze proberen je van alles te verkopen, maar niet te opdringerig. Gidsen, chauffeurs, hoteliers; ze zijn allemaal van hun hun woord. Als ze zeggen ik kom jullie om 8 uur ophalen, staan ze er om half acht… Dat is fijn en relax reizen. Nadeel? Ja hun Engels! De locals spreken geen woord Engels, de horeca mensen een beetje. Spreek enkel met sleutelwoorden of ze zijn het noorden kwijt. Onze gidsen spreken goed Engels maar sommige met heelder pruiken haar op. “exaza” is dus… exersice enz. ’t is wennen en zoeken. Maar vooral concentreren. De Vietnamezen zijn geen rijk volk, integendeel, maar ook geen sukkelaars, er heerst geen armoede in dit land. Tenminste die indruk heb ik niet.
Eten, ik hou van eten, en we hebben al een stuk of vier Aziatische landen afgereisd, maar het eten in Vietnam is echt verrukkelijk. We hebben hier echt niet één maal slecht gegeten, van Street food tot chiquere resto’s allemaal echt lekker. Zo zijn we vanmiddag gaan lunchen in bun cha huong lie, ook wel Bun cha Obama genoemd, omdat daar Barak Obama er gaan lunchen is (5€ voor een maaltijd incl een pint) Een streetfood restaurant, we zaten naast de tafel daar waar Obama zat! Allemaal foto’s aan de muur. Best wel speciaal! We hebben ook een egg-Koffie gedronken, koffie met een ei in, echt lekker! Echt waar… Vietnam like a local!
Vietnam, de natuur! Groen! Water! Van platte landen tot hoge bergen, allemaal groen, en tropisch, heel erg mooi! Van de rivier delta’s tot het gebergte met hun rijstvelden. Adembenemend mooi allemaal. Steden met hun drukke verkeer, maar met mooie parken en rivieren en meren. Delta’s met water, eilandjes en fruitgaarden. Bergen met rijstvelden en dorpjes en waterbuffels… Je fotocamera staat niet stil!
Het weer: Alle weer hebben we hier meegemaakt, hitte, tropische temperaturen, frisjes in de bergen, 5 dagen onophoudelijke regen! Allemaal meegemaakt!
De reis: Zalig, georganiseerd door Connections. Ze hebben een prachtige reis georganiseerd, overal staan busjes, chauffeurs, gidsen klaar, om ons het reizen zo aangenaam en relax mogelijk te maken. Je bagage zelf dragen? Denk het niet!!!! Daar staan mensen klaar voor je. Zalige manier van reizen, voor herhaling vatbaar!
Morgenvroeg pikken ze ons op naar Halong Bay voor een cruise van 3 dagen. daarna weer richting ons Belgenlandje, kunnen we weer relativeren, ons doodergeren aan mensen die in “ge zijt van Edegem” zich boos maken omdat ze 2 straten moeten omrijden omdat er ergens een wegdek hersteld wordt. Ach, het duurt niet lang voor je terugkeert naar dat niveau! That’s live.
Tam biet! Lieven

• 05 December 2018 - 08:18

Leen De Wilde:

Maar er zijn hier ook mensen die expres twee straatjes om rijden speciaal om naar jullie verhalen te luisteren als jullie weer terug zijn!

• 07 December 2018 - 04:39

Linda:

Geniet nog van de laatste dagen, en wij horen graag jullie verhalen live vertellen.
    Tot gauw.
    Linda