We zijn ons zelf tegen gekomen - Reisverslag uit Kirchberg in Tirol, Oostenrijk van L & M - WaarBenJij.nu We zijn ons zelf tegen gekomen - Reisverslag uit Kirchberg in Tirol, Oostenrijk van L & M - WaarBenJij.nu

We zijn ons zelf tegen gekomen

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

10 September 2020 | Oostenrijk, Kirchberg in Tirol

Servus lieve wandelvrienden,
Het was dus zover. Vandaag een hele zware dag om de Kröndlhorn te verkennen.
Om iets voor half 8 zaten we al aan het ontbijt en om tien voor 8 vertrokken voor een tripje van 45 minuten naar het startpunt van onze wandeling. Daar onze auto weggezet en de wandeling startte al aan de rand van het bos. Eerst naar de Rotwandalm op 1600 m. een hele mooie wandeling door het bos maar met gemakkelijke stijg. Ik heb dikwijls gedacht; hier moeten we ook naar beneden, oei oei.
Vanaf de Rotwandalm ging het verder naar de Reinkarsee. Een redelijk moeilijke wandeling omhoog en uitkijken waar je je voeten zette. En weer dacht ik; oei oei, hier moeten we ook naar beneden.
Onder het geklingel van koeien en gefluit van alpenmarmotten ging het verder. Een mooie maar zware wandeling. Maar met prachtige uitzichten en het was heel helder weer dus we hadden niet zo in de gaten hoe moeilijk de klim was. Een uur later dan voorzien waren we bij de Reinkarsee. Een mooi meer op 2100 m hoogte.
Het was daarna nog een uur naar de Kröndlhorn. Het was inmiddels al half 2, een uur naar boven en een uur naar beneden. Dwz. dat we om half 4 van de Reinkarsee naar de Rotwandalm konden.
Ik rekende al uit dat we tegen 19 uur aan de auto zouden zijn. Dat zou krap zijn voor het avondeten.
Maar we gingen toch naar boven want op de top van de Kröndlhorn staat geen kruis maar een kleine kapel. Daar gingen de vrouwen naar toe als ze een kinderwens hadden zegt de legende. Nu hangt het vol gebedsprentjes van overleden mensen. En er ligt een boek waar mensen iets kunnen inschrijven. Boven was het uitzicht geweldig. Het was heel helder weer en je kon echt heel ver zien.
Het laatste stuk voor de top moest op handen en voeten en touwen die tegen de wand gehangen waren. Heel avontuurlijk als je geen hoogtevrees hebt.
Maar het was de moeite waard. Toen weer terug. Dat was een ander paar mouwen.
Tot de Reinkarsee ging het redelijk goed. Dat stuk terug naar de Rotwandalm was vreselijk. De stijging was al moeilijk maar de daling was horror. Natuurlijk speelde de vermoeidheid ook een rol hé. Al 2 zware dag achter de rug en dan deze klepper er nog eens bij.
De daling was zo anders dat we even dachten dat we verkeerd zaten. Maar op de gsmroute te zien zaten we perfect goed. Ook de daling ging met een uur vertraging omdat het zo moeilijk was.
Eindelijk bij de Rotwandalm… we waren bekaf en toen moesten we nog een uur dalen. De Rotwandalm was gesloten. Ruhetag . Het ging maar langzaam naar beneden met de nodige zuchten en kreunen. Om half 8 waren we bij de auto. Pompaf. IK moest het hotel bellen dat we laat kwamen voor het eten en dat ze zich niet ongerust moesten maken maar we hadden geen bereik.
Om tien voor half 9 zijn we dan aangekomen. We hebben nog eten gekregen in het café. We hebben wat gegeten maar niet veel want we hadden allebei het gevoel dat het eruit zou komen, zo moe waren we. Na het eten geen afzakkertje meer maar direct naar de kamer voor een douche en bed.
Pff wat een dag. Morgen geen wekker zetten en uitslapen  tot 8 uur!
Zij die goud hebben, hebben nu zere knieën en zijn blij dat ze kunnen gaan slapen
Groetjes Jan en Miran
De Kröndlhorn is met 2444 m de hoogste berg van het Brixental. De top is - in tegenstelling tot wat u zou verwachten - versierd met een kleine herdenkingskapel in plaats van een kruis op de top. De tocht van een hele dag belooft schilderachtige hoogtepunten en adembenemende uitzichten tot wel zeventig toppen van 3000 hoog.
De legendarische Reinkarsee op 2194 m
De Kröndlhornkapel op 2444 m als hoogste ´kerk` in de Kitzbüheler Alpen.
Helemaal aan het einde van het bekken begint de tour op de Kröndlhörn. Steeds weer ziet u kleinere en grotere watervallen naar beneden storten.
Op weg naar de Reinkarsee komt U langs de Rotwandalm op 1600 m.
Op 2194 m boven zeeniveau ontmoet u onderweg een van de hoogtepunten: de diepzwarte en de ongeveer 1,5 ha grote Reinkarsee. Het meer mondt in het zuiden uit in de Windauer Ache, die u al kent.

Het landschap is hier bijzonder mooi. Achter de heuvels en heuveltoppen rond de Reinkarsee (zelden boven 7°) kunt u het beste een rustplaats plannen, beschut tegen de wind. De weg naar de top is vanaf de Reinkarsee niet meer zo ver. De klim duurt echter dan nog 45 minuten tot 1 uur. Van nu af kunt u openliggende passages verwachten, waarvan sommige met een touw als leuning

In tegenstelling tot wat u zou verwachten, is de top niet versierd met een kruis op de top, maar met een kleine herdenkingskapel. Het hoogste ´huis van aanbidding` in de Kitzbüheler Alpen is hiervoor de perfecte plek: Diepe stilte, oneindige rust, honderden kilometers ver uitzicht in een onbeschrijfelijk 360°-panorama met uitzicht op meer dan zeventig toppen van 3000 meter - heel dicht bij de hemel - een plek om te pauzeren.

• 11 September 2020 - 11:46

Vicky Roelandt:

Jezus, wat een toch hebben jullie erop zitten! Toch gefeliciteerd met jullie gouden speld :-)