Een keizerlijk bezoek gebracht in Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu Een keizerlijk bezoek gebracht in Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu

Een keizerlijk bezoek gebracht in Hué

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

30 November 2018 | Vietnam, Hué

Na een transportdag over één van de mooiste kustwegen van Vietnam (Hai Van Pas) zijn we in Hue aangekomen. De trip was een beetje in mineur want het regende, het was bewolkt en er hing veel mist in de bergen (nou ja, heuvels). Jammer want anders is het uitzicht adembenemend. Maar niks aan te doen. We waren op tijd in ons hotel waar we zeer vriendelijk ontvangen werden met sap en fruit.
We hebben afscheid genomen van onze gids en zijn gaan eten en ja, zo’n beetje day of leisure hé. Het regende nog altijd pijpenstelen met momenten dus overal zo maar ergens gaan schuilen gaat niet hé maar al snel iets gevonden om te eten en te drinken. Daarna wat rusten op de kamer en dan weer het weer trotseren om opnieuw op jacht te gaan naar eten.
De belangrijkste trekpleisters zijn de Citadel en de indrukwekkende tombes die rond de stad liggen. Na ontbijt zijn we opgehaald door de gids en zijn we begonnen met een boottochtje over de Parfum Rivier in de druilerige regen. Met mooi weer moet dit prachtig zijn om foto’s te maken.
De citadel was de thuishaven van keizerlijke Nguyen Dynastie tussen 1802 en 1945. De citadel heeft hevig geleden onder de Vietnamees-Amerikaanse oorlog waardoor sommige delen nog slechts bestaan uit ruïnes. Ondanks het oorlogsverleden is de citadel nog steeds een enorm indrukwekkend bouwwerk. Keizer Gia Long begon met de bouw van de citadel in 1804 en gebruikte de verboden stad van Bejing als inspiratie. Tijdens het TET offensief in 1968 was het gebied rond de citadel een slagveld en bombardementen legden het complex voor het grootste deel in as. Pas sinds 1992 na de opname op de UNESCO Werelderfgoedlijst begon men met de restauratie.
De Thien Mu is de oudste pagode van Hue en is een indrukwekkend bouwwerk gelegen op een prachtige locatie aan de Parfum Rivier met de zevenlaagse Phuoc Duyen toren als eyecatcher. Vanaf de pagode heb je een mooi uitzicht over de Parfum Rivier. Dat konden wij niet echt zien want het was nog steeds regenachtig en mistig.
Toen was het tijd om weer een hapje te eten. De gids Loc had voor ons ergens gereserveerd. Bij een Fransman die met een Vietnamese getrouwd is. Het eten was Vietnamees maar de wijn was door een Fransman uitgezocht. We hebben er dus van geprofiteerd en na een biertje hebben we een goed flesje wijn gekraakt.
Na de lunch zijn we naar de keizerlijke tombes gegaan.
De tombe van keizer Tu Duc ligt zo’n 6 km ten zuiden van Hue in een enorm complex omringd door bos. Het is gebouwd tussen 1864 en 1867. De tombe wordt vaak aangeduid als de mooiste maar op het moment wordt er flink gerestaureerd. De tombe is sober. Keizer Tu Duc had 104 vrouwen en geen kinderen Om grafrovers te weren is de keizer niet in de aangewezen tombe begraven maar op een geheime plaats ergens anders. De 200 werkers die hem begraven hebben zijn daarna allemaal onthoofd om de plek geheim te houden
De tombe van Khai Dinh is indrukwekkender en kitscherig ook wel met veel tierelantijnen en bladgoud. De bouw van het complex nam 11 jaar in beslag tussen 1920 en 1931. De keizer zelf regeerde tussen 1916 en 1925 en werd gezien als een marionet van het Franse koloniale regime.
Na weer een beetje gerust te hebben, ja je legt wel een afstandje af op zo’n dag, zijn we weer ergens gaan eten in een heel leuk restaurantje Nook. Heel cute met superlieve bediening.
Overal willen ze iets verkopen: op de boot, in de Citadel, in een bar, in een restaurant, maar ze maken eerst een praatje en vragen van waar je komt voordat ze iets proberen te verkopen. Als je niks wilt dringen ze zeker niet aan.
Nu vrijdag 30 nov gaan met het vliegtuig naar Hanoi. Dit is 1u en 15 minuten vliegen van Hué. Daar gaan we rond half 10 ’s avonds de nachttrein op naar Sa Pa voor een driedaagse uitstap. Het is daar koeler omdat dit in de bergen ligt maar de zon zal er wat schijnen volgens het weerbericht.
Dus tot de volgende blog
Veel groetjes van ons 4

• 01 December 2018 - 06:52

Particulier :

Verl pkezier met het uitstapje en hooo dat de zin schint abders word je niet bruin xx

• 04 December 2018 - 09:52

Alison:

Miranda, je schrijft fantastisch. En telkens met dat stukje geschiedenis erbij. Leg je dan de gids (en dan bedoel ik het boekje ;-) ) naast je terwijl je schrijft?
    Ik las net een boek over dat tetoffensief, enfin, niet over, maar het kwam erin voor.
    En wat ik me ook afvraag: zoveel vrouwen en geen kinderen? Dus die man was onvruchtbaar? Of hoe zat dat?
    Je ziet, dat wordt hier aandachtig gelezen!
    groetjes!