Mekongdelta - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu Mekongdelta - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van L & M - WaarBenJij.nu

Mekongdelta

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

22 November 2018 | Vietnam, Vĩnh Long

Dinsdag 20-11
Jaj,ja gisteren pintje drinken en eten. Op de avondmarkt, die in 10 minuten opgezet werd, hebben we heerlijk gegeten. Dit is een pop up markt die alleen ’s avonds opgezet wordt.
Een hoop met “brol” natuurlijk op die markt maar hele lekkere eettentjes.
Dat belooft voor de rest van de vakantie. Vanmorgen zijn we opgehaald door Yen en Van om naar de Mekongdelta te gaan. Het was een trip van een uur of 3 die in 2 gekapt werd door een stop. Onderweg vertelde Yen van alles over HCM en de Mekong .
De Mekong start in Tibet en is afhankelijk van de sneeuw die daar valt. Hij gaat door een aantal landen waaronder Thailand, Laos en Cambodja om dan Vietnam binnen te komen in 2 grote rivieren: de upper en under Mekong. Die 2 rivieren verdelen zich dan over 9 rivieren (draken genoemd).
Door de jaarlijkse overstroming van de Mekong wordt het land vruchtbaar door het sediment dat achtergelaten wordt. Sneeuwt het niet veel in Tibet dan is er geen of weinig overstroming en is dat zeer slecht voor de rijstteelt. Zuid Vietnam is afhankelijk van de rijststeelt en is de 2de grootste exporteur van rijst op Thailand na. De grootste importeur van rijst is China dat weliswaar zelf ook rijst verbouwt maar niet genoeg.
Onderweg naar de Mekong zagen we veel grote huizen op Franse wijze gebouwd. Vietnam is 200 jaar onder invloed van de Fransen geweest en dat is in hun huisbouw nog zichtbaar. Ook zagen we veel elektrische fietsen. Maar dan van die fietsen waar je niet moest trappen, een soort van brommer maar dan in fietsvorm. Er rijden 9 miljoen brommers rond in HCM en zij hebben een eigen rijstrook die vol brommers zit.
Onderweg veel pagoda’s en kerken gezien. De eerste religie is het Boedisme en de tweede het katholieke geloof.
Aangekomen in Vihn Long zijn we naar een markt geweest waar we dode en levende dieren zagen en allerlei soorten rijst. Dan zijn we op de boot gegaan naar ons hotel. Dat was een heel mooi hotel aan een kanaal van de Mekong. Al die rivieren zijn verbonden met zijrivieren en kanalen. Er varen grote boten voorbij en de kanalen worden vooral gebruikt voor logistiek. Onderweg heeft de boot een paar stops gemaakt om wat te bezichtigen, een pottenbakkerij en steenfabriek, een snoepjesfabriek waar ze snoepjes maakten van kokos.
Na de incheck hebben we wat gedronken, we moesten dit op een in een boek aanduiden en de volgende dag afrekenen. Na een douche in de tuin (een zogenaamde buitendouche) zijn we gaan wandelen met de gids.
Na de wandeling hebben we een aperitiefje gedronken en was het tijd om te koken. Het was de bedoeling dat we zelf meekookten. De groentjes snijden, groenteomelet en de loempia’s maken. Dat was een hoop lol en we konden goed meekomen.
Dat was wel heel tof. Achter onze rug hebben ze dan nog kip, rijst en van alles gemaakt. De tafel stond vol. Als welkomsdrankje kregen we rijstwijn (ah ja, rijst genoeg) en nog 1 en nog 1 lekker en er zat kaneel in dus dat dronk heerlijk weg. Na het eten op weg naar onze kamer. Het bed was een plank waar 2 schragen onder stonden en een matras opgelegd. Heel hard maar ja, de locatie was al top en je kunt niet alles hebben.
De volgende ochtend vroeg uit de veren want het werd een drukke dag. Na een uitgebreid ontbijt zijn we op weg gegaan naar een eilandje in de delta. Daar ergens moesten we overstappen in een roeiboot. We kregen een speciale hoed op en een dame op de achterkant van de boot roeide en duwde ons vooruit. We zaten met 2 in een boot. Aan de achterkant van het eilandje zijn we op onze boot gestapt die inmiddels fietsen had geladen. We hebben aangelegd en zijn op de fiets gestapt maar eerst werden we verwelkomt met zang en theater en natuurlijk Jasmijnthee en Jasmijnthee. Bij alles wordt Jasmijnthee gedronken en voor de afwisseling honingthee. Op de fiets hebben we een stuk van het eiland gezien en onderweg regelmatig gestopt om handwerk te bekijken. Alles van de planten wordt gebruikt: van waterhyacint worden manden gemaakt en van bladeren worden daken gemaakt. We zijn een champignonplantage gaan zien en een plek waar de bijtjes honing maakten.
Terug aan de boot zijn we door een floating market gevaren maar daar was niet veel markt aan. Door de bruggen die gebouwd zijn wordt nu alles over land gekocht.
Met het busje van Van zijn we dan terug naar HCM gereden.
Terug naar ons hotel. Weer ingecheckt en iets gaan drinken op de een terrasje waar we zagen waar de standjes van de avondmarkt vandaan kwamen. Er werd een deur opengezet en daar kwamen alle standjes en tentjes en kookvuren uit voor de ene kant van de markt. Ik veronderstel dat voor de andere kant ook zo’n soort magazijn is. We hebben rustig afgewacht en zijn dan later eens aan de andere kant gaan eten in een chiquere pop up. MMM weer erg lekker hoor.
Dan weer ons beddeke in want de volgende dag zou Van ons ophalen om 8 uur voor onze strandbreak in Mui Ne. Dat is een uur of 5 rijden.
Dus tot het volgende verslag.
Xxx van ons

• 22 November 2018 - 11:13

Patricia:

Hi Miranda en Lieven geniet van het strand hier is het heel koud.

• 22 November 2018 - 12:56

Isabelle:

Wat fijn jullie verhalen te lezen!

• 22 November 2018 - 12:53

Isabelle:

Wat fijn jullie verhalen te lezen!