verbrande billen. - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van L & M - WaarBenJij.nu verbrande billen. - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van L & M - WaarBenJij.nu

verbrande billen.

Door: L & M

Blijf op de hoogte en volg L & M

07 November 2013 | Indonesië, Kalibukbuk

Hallo iedereen,Het is vandaag woensdag 6 nov. De grote snorkeldag. We hebben vandaag vroeg ontbeten ( euh om 7u15). Voor ons is dat vroeg want we ontbijten hier pas om 8u30. We werden om 8 uur opgehaald door de chauffeur van Spice Dive.  We zouden met 8 in een bootje zitten. Bij Spice Dive aangekomen mochten we onze flippers, bril en snorkel uitzoeken. Dat ging redelijk snel vooruit. We hadden 1 duikster bij en de rest zou snorkelen. We hadden ook 2 begeleiders bij. We vertrokken met een busje richting het Nationale park waar Menjangan Island een onderdeel van is. Op dit eiland wonen geen mensen. Er staat een gigantische tempel gewijd aan Ganesh. Die zit in vol ornaat op zijn troon en kijkt uit over de zee. Prachtig om te zien. De tempel zelf hebben we niet gezien maar we hebben vanuit het wat de tempel kunnen bewonderen wat zeer indrukwekkend was.De rit naar de haven duurde zo'n 1.5 uur. Hoeverder we westwaarts gingen hoe meer de moslimgemeenschap vertegenwoordigd was. Je zag moskees, gesluierde vrouwen in winkeltjes en op de brommer. De winkeltjes heetten bv. Toko Fatima en er naastToko Suri. Heel grappig en heel gewoon. De tempels stonden gemoedelijk naast elkaar.Toen we aankwamen in het haventje van een resort (Mimpiresort) stonden daar zeer krakkemikkige bootjes. De boten in Egypte waren toch iets beter uitgerust hoor. Maar ja, met zijn allen erin en hup de zee op. Na een half uurtje varen zagen we Menganjan Island liggen en een beetje verder zagen we de vulkanen van Java. Mimpiresort ligt in of naast het Nationaal park. Het is vandaar uit maar een 20 minuten varen naar Java.De boot werd op een soort van strandje getrokken en we mochten er uit. T-shirt aan, flippers en bril. De bril werd aan de binnenkant ingesmeerd met tandpasta. In het water werd dit dan afgespoeld en je bril dampte niet meer aan. Beter dan al dat gespuug in die brillen en de brillen dampten ook niet aan, goed spul die tandpasta.Ik kreeg ook een zwemvest aan. Ik had hun verteld dat ik niet goed kon snorkelen dus hebben ze maar het zekere voor het onzekere genomen. Ik had een waardeloze snorkel waar constant water inliep. De gids zei mij te blazen maar ik kreeg dat water er niet uit. Ik moest dus om de 2 teugen lucht het water er uit kieperen, niet erg relaxed maar ik dacht: zie je wel dat je er niks van kunt.Het was prachtig. De gids liet ons verschillende vissen zien: murene, scorpionfish, cucumber, manfredfish (?, een opgeblazen visje die zeer zacht is, je kan die vastpakken en strelen, echt schattig), nemo (clownfish), mooi koralen, kreeft met zeer lange stekels, blauwe, groene, grijze, zilveren vissen, echt keimooi. Het koraal en de riffen zijn ook heel mooi. Lieven had een digitale onderwatercamera gehuurd. De gids heeft die ook even mee op trot genomen en prachtige foto's van dieper gelegen rif gemaakt (240 foto's).Na de eerste toer kregen we eten. Dat was maar niks. Een bakje met wat noodles en rijst en een koude kippepoot. Als toetje een klein banaantje. Dqaarna zijn we naar een andere plek gevaren voor de tweede snorkeltoer. Hier was het iets dieper. We zijn langs grooten gevaren waar vleermuizen in zaten. Het zag er zwart van. Bij de tweede kreeg ik Lieven zijn snorkel. Dat was wel een verschil hoor. Ik kan dus wel snorkelen. Deze snorkel liep niet vol en nu had Lieven een probleem. Hij heeft dan weer geruild met de gids. Die heeft dan ook ondervonden dat dat ding zo lek was als een mandje.Ik was heel dapper en heb geen zwemvest aan gedaan. Ik heb mijn hoofd in het water gelegd en de komende 75 minuten er niet meer uit gehad. Wat was dat prachtig zeg. Terug aan boord zagen we hoe onze benen verbrand waren. En jullie hadden ons nog zo gewaarschuwd he Rudi en Lies. We hadden ons wel ingesmeerd hoor maar veel te weinig en dan 75 minuten laten bakken met spiegeling van de zee. Tsja, wie zich brand moet op de blaren zitten en die zullen er wel komen. Maar het was zo mooi, volgende week gaan we weer. Tijdens de terugvaart naar het haventje zagen we donkere wolken boven de bergen, een gedonder en geflits. Oei oei, wij hebben geen druppel gehad. Gelukkig maar want de straten worden spekglad als het regent. We waren allemaal bekaf en het was zeer rustig op de terugweg. Iedereen deed een dutje of zat naar buiten te suffen.Onze benen gloeiden en we waren blij dat we er waren. Het eerst wat we uit de koelkast pakten was een lekkere koude Bintang.  De koelkast was aangevuld door Ilo. Na een verfrissende douche zijn we naar ons cafeetje op de hoek gegaan om te proberen foto's op facebook te zetten. Dat is voorlpig te veel gevraagd van de Free Wifi hier.Vanmiddag gaan we relaxen op het strand van Spice Dive en misschien dat het daar lukt. Dus geduld, we zijn er mee bezig.Zo , voorlopig vandaag rustdag en de verbrande benen verzorgen. Morgen waarschijnlijk heel vroeg op voor de zonsopgang en de dolfijnen te gaan kijken met privekapitein ( vriend van Putu). Miranda.Hier de  mannelijke toets van t verhaal.Ik zat dus op een boot vol jonge meiden ( ja ik reken Miranda daar ook bij, we hebben nog 3 weken te gaan. ♡ <- jij weet dat dat een grapje is he schat) maar bon. 3 Duitse twintigers op doorreis, twee Hollandse meisjes waarvan één me sterk aan Hanne deed denken.... Ja Eddy, Hanne!!! De ander had haar vriendje bij. Die kerel had zo'n waterdicht cameratje bij, je weet wel, die je wel eens op ski helmen ziet. Op weg naar Menjangan was hij het ding vollop aan t testen. Ik heb nog geprobeerd de beelden te hacken met mijn badkamertegel, maar zonder resultaat :-).  Eenmaal ter plaatse kocht ik nog een flesje water, daar toonde de verkoper me een canon eos reflexcamera in een onderwaterhuls. (Door de huls kon ik niet zien welke type het was, sorry bro) " you want?" Vroeg hij me. Ikke: Yes!!! Heb zelf niet naar de (huur) prijs gevraagd. Ikke apetrots terug naar Miranda, die me met haar bekende "Mijn-jongetje-heeft-weer-wat-gevonden-blik" naar me lacht. Tja, boys will be boys.  Dan kijk ik naar de Hollandse jongen met zijn kleine film ding en plots moet aan de eerste crocodile Dundee film denken.... thats not a knife, this is a knife!!!! ;-). Door dat hij al zo aan t testen was in het busje was na de eerste snorkel sessie zijn batterij al plat. ;-). Al mijn fotos en films zijn op cd gebrand. Ik kan ze dus nog niet zien. Ik vind er wel wat op. Kan niet wachten.Lieven

  • 07 November 2013 - 11:04

    Eddy:

    Verdomme, net nu ze een beetje uit mijn (beperkte) geheugen aan het verdwijnen is : Haaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnne, kom terug !
    Profiteer er nog van, net zoals ik hier in Spanje doe. Hier zijn de dorpsfeesten begonnen, vanavond grote stoet met veeeeeel alcohol.

  • 07 November 2013 - 12:07

    Linda Wouters:

    Wow, wat een verhaal !!!!! het is bijna alsof we erbij zijn alleen kunnen we het ni zien en zijn onze billen ni verbrand!!! Ik ben benieuwd naar het vervolg

    Grtjes

  • 07 November 2013 - 12:07

    Linda Wouters:

    Wow, wat een verhaal !!!!! het is bijna alsof we erbij zijn alleen kunnen we het ni zien en zijn onze billen ni verbrand!!! Ik ben benieuwd naar het vervolg

    Grtjes

  • 08 November 2013 - 08:47

    Rik:

    Dag M en L
    Vanuit Spanje geen lange brieven maar we leven wel mee met jullie avonturen. Vooral de verbrande benen van Miranda baren ons wat zorgen. In 'plaats van snorkelen volgende keer
    Eens rugslag proberen. Die foto's willen we dan ook eens zien.
    Tot nu hebben wij uitzonderlijk mooi weer in Spanje:om 6 uur 's avonds buten nog aperitieven konden we vorige jaren echt niet. Dit jaar duidelijk minder Engelsen maar dat is
    Dan weer overgekompenseerd door Duitsers .
    Veel vakantiegroetjes van Emmy,Mia,Rik,Jean

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

L & M

Actief sinds 07 Juli 2008
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 138233

Voorgaande reizen:

06 September 2020 - 13 September 2020

nog eens wandelen in Oostenrijk met mijn papa

07 September 2019 - 14 September 2019

Kitzbüheler Alpen

14 Juni 2019 - 04 Juli 2019

Kilimanjaro, Serengeti, Ngorongoro, Zanzibar

14 November 2018 - 08 December 2018

Nepal en Vietnam

07 September 2018 - 15 September 2018

Terug naar Hintertux

17 April 2017 - 17 April 2017

Wandelen in Ramsau Oostenrijk

03 September 2016 - 10 September 2016

Wandelvakantie in Pitztal Oostenrijk

30 Oktober 2015 - 30 November 2015

Thailand

14 Juni 2014 - 21 Juni 2014

wandelvakantie in zillertal in Oostenrijk

31 Oktober 2013 - 28 November 2013

Bali

20 Oktober 2009 - 20 November 2009

Nepal

07 September 2008 - 29 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: