Hout!!!!! en Laperla!!!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van L & M - WaarBenJij.nu Hout!!!!! en Laperla!!!!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van L & M - WaarBenJij.nu

Hout!!!!! en Laperla!!!!!

Door: Miranda en Lieven

Blijf op de hoogte en volg L & M

31 Oktober 2009 | Nepal, Kathmandu

Chitwan woensdag 28-10

We waren vroeg opgestaan. De taxi haalde ons om 7 uur op om ons naar het busstation te brengen. Vanuit daar vertrekken alle bussen.
We waren lekker vroeg opgestaan en we hebben nog afscheid genomen van Sabine die speciaal voor ons was gekomen.
Reinhilde was ook wakker geworden en heeft ons ook nog een dikke knuffel gegeven. Sim zwaaide vanuit de deuropening.
Het busstation is gewoon een open veld waar wat kraampjes staan waar koffie en de lekkerste koffiekoeken van de hele wereld verkocht worden. Na 'ingecheckt' te zijn hebben we onze koffers afgegeven en zijn we op ons gemak een koffietje gaan drinken op een zeer geimproviseerd terras.
Om half 8 vertrok de bus en onze buschauffeur reed alsof hij er een record op wilde plakken.

Annelies en ik knabbelde op onze koffiekoeken. Om 9.15 stopte de chauffeur want het was tijd voor zijn Dal Bhat. Wij konden ook allerlei warme happen kopen. Rijst, pakauda's, saus, maar dat is voor ons westerlingen niet echt weggelegd en dus de meeste passagiers bleven bij een koffie en een toiletbezoek.

Na een half uurtje pauze zijn we weer op weg gegaan Onderweg worden af en toe wat extra nepali's opgepikt. Dit is extra inkomen voor de chauffeur en zijn bijrijder. Normaal gezien zitten er geen Nepali's op de toeristenbus omdat die dit niet kunnen betalen.

Om half 1 kwamen we aan in Chitwan. Ook weer in zo'n zelfde soort busstation. Door het raam heen riepen de taxichauffeurs ons al toe.
Wij werden opgehaald door iemand van onze lodge; Travellers Jungle Camp.
De eigenaar is Ram, hij is een zeer ondernemend man met een hart van goud. Hij heeft een aantal jaar in Engeland gestudeerd en spreekt dus goed engels. Hij is begonnen met een kleine lodge en breidt nu regelmatig uit. Hij heeft nu 20 kamers. Een paar weken geleden zijn alle kinderen van Shangrila Home (meer dan 100) bij hem mogen komen logeren.
Het was een blij weerzien, vooral met Rudi en Annelies die 2 jaar geleden hier waren met hun dochter Sanne.

Annelies en ik betrokken de kamers en zijn toen iets gaan eten. Het wachten was op onze jongens die met een taxi van de rafting zouden komen.
Wij hebben wat rondgelopen en de olifanten bekeken. Ram heeft 1 eigen olifant Sunjun Kali.
Hij heeft ook een eigen moestuin waar hij erg trots op is.
Om een uur of 6 kwamen onze jongens terug. Ze zaten van top tot teen onder het zand.
Net op dit moment was overal het warm water op en ze brachten emmers met warm water. Als je een aantal dagen niet hebt gedoucht is dit wel echt kl.......
Maar goed we zijn daarna lekker in de aperitief gevlogen en hebben heerlijk gegeten bij KC's (voor de kenners).

Na een goede nachtrust hebben we bij Ram ontbeten. Rudi en Annelies zijn een wandeling gaan maken aan het 'strand'. Daar werden de olifanten gewassen. Toeristen mogen meehelpen, mooi spectakel om te zien. De olifanten staan in de rivier en de toeristen kruipen op de rug van de olifanten, die worden dan op commando van de "Mahouts" natgespoten.
Lieven en ik hebben het reisverslag getypt.
Annelies en Rudi zijn 'smiddags na het eten met een jeep de jungle ingegaan. Lieven enik zijn later gaan eten en hebben een fiets gehuurd voor 30 roepi per uur (30 cent). Dat ik mijn manneke in zijn vrije tijd op de fiets krijg zeg, daar zijn we helemaal voor naar Chitwan moeten gaan.
We hebben door het dorp en omgeving gefietst en zijn toen naar het Eliphant Breeding Center gegaan.
We kwamen daar aan om 15 uur maar de olifanten waren nog aan het grazen inde jungle. Om 16 uur zouden ze pas terug gebracht worden. Daar wilden we niet op wachten dus zijn we terug gefietst.
Het was maar goed dat het niet ver was want die fietsen waren echt zijn geld waard. Ik kreeg er een houten kont van. Maar de omgeving en het dorp waar we door kwamen waren echt wel de moeite.
Lemen hutjes met televisieantennes op het dak. Echt heel vreemd om te zien. Veel mensen hebben een olifant voor het zware werk, geiten lopen overal los rond, kippen fladderen voor je fiets.

Na de fietstocht hebben we wat gezeten en gewacht tot Annelies en Rudi terugkwamen van de jeeptocht. Het was al donker toen ze aankwamen. Ze hadden een mooie tocht gehad. Ze hebben veel dieren gezien; spotting deer en barking deer (herten), veel mooie vogels waaronder een kingfisher, vlinders (lievelingsdieren van Annelies). Ze hebben het gaviaalkrokodillen breeding center bezocht dat compleet was uitgebreid na de laatste keer dat we er met zijn allen waren.
Ook hebben ze een gevangen tijger gezien. Die waren met drie gevangen. Twee er van zijn weer ver van de bewoonde wereld losgelaten. De derde was een wat wild beestje waar ze niet goed wat er mee aan te vangen. Ze hebben er wel mooie foto's van gemaakt. Eindelijk eens een tijger gezien al was het dan in gevangenschap. Dat komt hier ook niet zo veel voor. Neushoorns hebben ze niet gezien. Die hebben we 4 jaar geleden ook niet gezien. Het olifantengras staat te hoog en ze kunnen zich nu goed verstoppen. Toen we hier in maart 2001 waren was het olifantengras helemaal afgedaan en waren de vlaktes kaal. Daarom konden we ze toen veel beter vinden. Maar het was een mooie tocht.

's Avonds werd het klam en kil (en zelfs wat koud). We hebben ergens op een terras gegeten met loeiharde muziek. Na het eten in ons beddeke gekropen. De koffer moest weer eens ingeladen worden voor de vlucht naar KTM.
Vrijdag vliegen we terug en gaan onze trekking voorbereiden. Zaterdag hebben we een briefing met onze gids ; Yam.

Dit gaat voorlopig ons laatste reisverslag zijn. Als we kunnen zullen we vanaf Namche Bazar een klein stukje sturen over de vlucht zodat iedereen gerustgesteld is dat we goed zijn aangekomen.

Dus tot de volgende dikke kussen en groetjes aan iedereen en bedankt voor alle reacties van het thuisfront. Het is heel leuk om iets te horen van jullie.

De foto's die we tot nu toe gemaakt hebben zijn overzweldigend en kunnen zo in het boekje van de National Geografic (het is maar om jullie nieuwsgierig te maken he).
Lieven gaat in KTM proberen een paar mooie foto's op de site te zetten.

Smakkers van ons 4

Ps: Mahouts zijn de "baasjes" van de olifanten, ze blijven gans hun leven bij de olifanten, ze slapen ook bij hun beest.
Hout = Commando van de Mahout aan zijn olifant, betekend vooruit
Laperla is het commando "spuit me nat"

• 31 Oktober 2009 - 11:35

Dirk Van De Speelbus:

Het is leuk om jullie verhalen te lezen, het is alsof we er middenin zitten. Pak het er nog van en blijf maar doorschrijven.

• 31 Oktober 2009 - 12:59

Nadia Van Herck:

doe da goe op de trekking en voorzichtig hé

• 31 Oktober 2009 - 13:49

Monique:

Goede trekking gewenst!Hoe lang duurt íe?
    En ik kijk uit naar de foto's Lieven.

Groeten uit herfstachtig Nederland... alle blaadjes liggen inmiddels op de grond, het is vroeg donker en Sinterklaas is al uit Spanje vertrokken.
    Geef mij maar zomer!
    Monique

• 03 November 2009 - 01:02

Maaike:

Chitwan is machtig! Al die wilde dieren in hun normale habitat! Wij zitten hier in een log cabin in de Highlands ( tegen Inverness) met de nodige overstromingen hahaaa. Dus blijf ervan genieten want het weer is hier yukkie! Kus kus...

• 03 November 2009 - 05:35

Piep En S, Walt En R:

Namaste vrienden.
    Gisteren goed aangekomem bij Ram .
    We hebben het heel goed : deze morgen olifanten gewassen op strand , straks jeepsafari, morgen prauw tocht + wandelen en namiddag = olifanten ride .
    De trekking is ook voor iedereen zeer goed meegevallen .
    We wensen jullie nog veel reisplezier en tot later ! groetjes van
    Piep, Sim, Walter en Reinhild .