laatste uurtjes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van L & M - WaarBenJij.nu laatste uurtjes - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van L & M - WaarBenJij.nu

laatste uurtjes

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

17 November 2009 | Nepal, Kathmandu

Zo de laatste uurtjes zijn aangebroken.
Zaterdag zijn we dus gaan winkelen met "onze" kinderen.
Zondag kregen we een heel andere blik op de "kinderen van Nepal".

Nadat we onze tickets waren gan confirmeren bij Ethihad zijn we te voet naar Dilibazar gewandeld.
Hier kregen we een hele andere blik op KTM. We wandelden door Ratnapark. Dit was vol met mensen die van alles wilden verkopen. Ook liep het vol met bedelaars en arme en vuile mensen.
De geur was af en toe om te snijden.
Voor onze jongens die wat last hadden van hun maag was het zeker geen pretje.
We vonden de jongensshelter van Joshi. Een man uit Brussel die al 10 jaar bezig is kinderen van de straat te halen en ze evt. te plaatsen in een opvang. Joshi zelf was niet aanwezig, hij was in Belgie voor geldinzameling, maar een van de medewerkers heeft ons te woord gestaan. Het opvangcentrum vangt nu 20 jongeren permanent op en hetzelfde aantal zo af en toe.
Als ze 4 stadia zijn doorgeworsteld kunnen ze ook naar school.
De shelter werkt ook samen met Shangrila Home. Ze hebben ook een voorstelling gegeven op het 10 jarig bestaan van SH. Ze doen dit nu ook door heel de KTMvallei. Het is een dramastuk over het gevaar van lijmsnuiven, drugs en sexueelmisbruik.
Het was een zeer boeiende uitleg en we kregen toch en krop in ons keel toen sommige kinderen hun uitleg probeerden te doen.
We hebben veel uitleg meegekregen in boek- en postervorm. Dit is altijd interessant om te laten zien aan het thuisfront.
's avonds zijn er in de straten veel bedelaartjes te zien.

Gisteren zijn we naar Baktapur gegaan. Het is een van de drie koningssteden (KTM, Patan en Baktapur) Vroeger hoorde daar ook Kirtipur nog bij.
Patan en Kirtipur hadden we op vorige reizen al aangedaan. Baktapur is een hele oude stad. Er staan ook veel tempels en afbeeldingen van goden en godinnen met hun rijdier.
Het is allemaal vergelijkbaar met KTM alleen is Baktapur veel rustiger.
Het ligt een 16 km van KTM en we hebben er met de taxi bijna 1.5 uur over gedaan. De ringroad van KTM is net als de Antwerpse ring al jaren onder constructie.
Er stonden gisteren ook rijen mensen aan te schuiven voor benzine. Ze mogen max. 10 liter benzine tanken en gister zijn de benzinestations weer open gegaan. Je kunt het je niet voorstellen hoe geduldig dat die mensen wachten op hun beurt. Dit is bij ons ondenkbaar.

Vandaag is het de laatste inkopen doen. Om een uur of 4 worden we verwacht bij het kindjeshuis voor het afscheid.

Morgen om een uur of 3 moeten we op de luchthaven zijn.

Dus dit is het laatste verslag vanuit KTM.
Tot volgende week iedereen.

dikke kussen van ons
Lieven en Miranda

• 17 November 2009 - 08:58

Mama Loes :

hoi miranda en lieven . het zit er dus weer op,jullie hebben veel gezien en genoten. nog een goeie reis naar huis en de kattekes. dikke kussen en tot zondag op opa,s verjaardag

• 17 November 2009 - 10:09

Eddy & Diane:

geniet van de laatste uurtjes en goede reis XXX

• 17 November 2009 - 17:34

Maaike:

Aan alles komt spijtig genoeg een einde. Geniet nog van jullie laatste avond. Goede reis.
    Donderdag zit ik mijn exaam. Drukke dag voor iedereen.
    Tot met Kerst.

• 18 November 2009 - 09:09

Monique:

Goede thuisreis gewenst!
    Kijk uit naar de foto's.
    groet,
    Monique

• 18 November 2009 - 15:19

Danielle:

wat gaat de tijd toch snel he, geniet nog van de laatste dagen dikke kus xxx