safari deel 2 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van L & M - WaarBenJij.nu safari deel 2 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van L & M - WaarBenJij.nu

safari deel 2

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg L & M

27 Juni 2019 | Tanzania, Arusha

25 juni
Jambo,

’s morgens de wekker om 6 uur gezet om de zonsopgang te zien en de dieren die in onze tuin rond zouden lopen. Er stonden wel 10 zebra’s in onze tuin en je kon aan de buffelpoep zien dat er ’s nachts buffels waren geweest.
De zonsopgang was heel mooi en er straalde een rust uit de omgeving. Je hoorde niets dan alleen dieren. Toen we buiten kwamen stonden daar ook zebra’s en er stond al een Maasai op ons te wachten en die ons begeleidde naar het ontbijt.
We hadden met de gids afgesproken dat we niet wilden haasten omdat we op zo’n speciale locatie waren. Na het ontbijt zijn we rond 9 uur vertrokken (een uurtje later dan normaal). De wifi liet het wat afweten maar de Visa werkte gelukkig om af te rekenen.
We startten aan een hele dag Serengeti om de big five te spotten. De big five worden niet zo genoemd omdat ze groot zijn. Ze worden zo genoemd omdat het de moeilijkste dieren zijn om te voet op te jagen. Onze gids heeft gisteren bij het avondeten alles verteld over de grote migratie en de jagers die in 1 bepaald gebied nog mogen jagen. Eén of andere Arabier heeft met de Tanzaniaanse regering een contract afgesloten voor 99 jaar. Hij laat rijke Amerikanen komen jagen op alles wat passeert tijdens de grote migratie. Dus ook op leeuwen en luipaarden omdat die soms het eten volgen.
We zijn als eerste een luipaard tegengekomen die gewoon in het zicht liep. We hebben veel leeuwen gezien, mannelijk, vrouwelijk en kleintjes die nog maar een week of drie waren. Toen kwamen we weer een andere luipaard tegen. Dat was zeker niet dezelfde want luipaarden hebben een territorium van 3 km. Ook de leeuwen waren niet iedere keer dezelfde want die hebben een territorium van 10 km. We hebben gieren, arenden, secretarisvogels, bavianen gezien. In een grote poel van modder zagen we wel 70 nijlpaarden ook met kleintjes. Nijlpaarden kunnen wel 3000 kg wegen en zijn op het land heel log maar in het water heel snel. Ze zijn het tweede grootste landdier. Ze lagen daar maar wat te liggen en geluid te maken. Onder een boom stond een familie olifanten ook met kleintjes. Die kleintjes zijn echt heel schattig. We hebben ook een tweede groep olifanten gezien die op wandel waren. De Afrikaanse olifanten zijn de grootste landdieren
Toen kwamen we bij een boom en zagen we voor een derde keer een luipaard wat echt heel zeldzaam is. In de verte zagen we buffels met wildebeesten samen.
Het grootste fenomeen dat we gezien hebben waren meer dan 1000 zebra’s die in een lange sliert de weg overstaken. Ongelooflijk en die maakten heel wat lawaai. Dat bleef maar komen. En dan hadden we er onderweg al heel wat gezien. Die zebra’s die op wandel waren leefden eigenlijk in een ander gebied en waren nu terug op weg naar hun eigen gebied.
Net voordat we naar ons hotel reden zagen we auto’s staan en we zijn dar ook naar toe gereden. Daar lag een leeuwin met 4 kleintjes die melk aan het drinken waren. Je kon ze bijna aanraken zo dichtbij kon je komen met de auto. De leeuwin sliep rustig verder en de kleintjes vielen na het drinken één voor één in slaap.
Het begon weer wat te regenen en we zijn dan aangekomen in ons tentenkamp.
Waar gisteren onze kamer op stenen poten stond, staat onze tent nu op de grond. Ook nu mogen we zonder begeleiding niet alleen rondlopen op het terrein. In onze tent hebben we alles: bed, bank, kast, wc en douche. Ook het eten is in een grote tent (een beetje festival dus).
Voor onze tent was een afdak met een tafeltje en 2 stoelen en we keken uit op de wildernis met op de achtergrond het geluid van onweer en dieren. De tent was heel basic en de douche heel gammel en die stond op poten. Hij begon al te wiebelen als je er in ging staan. We hebben de douche gelaten voor wat het was. Het werd ook frisjes toen we gingen eten.
Onder het eten zag en hoorde je allerlei dieren.
Yes, this is Africa
26 juni
Na een goede nachtrust zijn we gaan ontbijten. Ook weer zeer basic. Plots liep er een ooievaar op hoge poten door de tuin en een giraf erachter. Raar hoor als je de eettent uitkijkt en je ziet alleen maar gevlekte poten voorbij komen.
Op tijd vertrokken en de Serengeti achter ons gelaten. Vandaag gingen we de Ngorongoro krater in.
Het was wel een uur of 2 rijden van het ene gebied naar het andere. Onderweg nog hyena’s gezien en jakhalzen. Het had hard geregend afgelopen nacht en overal lagen plassen op de weg. Goede drinkpoelen voor zebra’s, wilde beesten, vogels. Zo zagen we toch nog heel veel beestjes.
W reden de krater in en zagen de dieren van een grote afstand. De auto’s moesten op de weg blijven en mochten niet, zoals in de Serengeti, naar de dieren toe rijden. We zagen niet zoveel maar hebben toch 2 mannetjes olifanten gezien, leeuwen (maar van ver), buffels (maar van ver) en uiteindelijk ook de neushoorns. Baby neushoorn met de mama erachter aan, bij de zwarte neushoorn volgt de mama de baby, bij de witte neushoorn is het andersom. Na het fototoestel goed te hebben ingezoomd hebben we ze goed op de foto kunnen krijgen. Deze dieren komen niet dichtbij de weg dus al een geluk dat we ze gezien hebben. Dus we hebben de big five gezien.
Onze gids begon direct over zijn fooi maar dat hebben we nog even afgewimpeld.
Lieven en ik waren het er over eens dat de Serengeti mooier was dan de krater.
We kregen te horen dat we niet naar ons oude hotel zouden terugkeren maar dat we een upgrade kregen. De reden was wat onduidelijk maar ik denk dat dit met de beoordeling van de safari was. We hadden die deze ochtend moeten invullen en die was niet zo goed uitgepakt. Aan de gids lag het niet want die was competent genoeg.
Na een biertje en de reorganisatie van de koffers (onze koffer is helemaal kapot van het vliegtuig gekomen en hangt met ductape aan elkaar vast) en de terugkeer van onze was (heerlijk, alles fris gewassen van de trekking) zijn we gaan eten.
Voor de speciale uitleg is het wachten op de blog van Lieven…
27 juni
Vanmorgen om 6 uur opgestaan om de zonsopgang te zien maar het was te bewolkt.
Vandaag naar Lake Manyara en dan naar het vliegveld om naar Zanzibar te vliegen. Om heerlijk uit te rusten en alles nog eens in gedachten te overlopen.
Yes, this is Africa

• 27 Juni 2019 - 04:28

Loes:

Wat een geweldige ervaring. Zo'n mooie reis. Geniet op de zanzibar. Kusjes van ons

• 28 Juni 2019 - 16:03

Agnes Schreiner :

Ik heb alles gelezen, van de veel eisende Kilimanjaro trekking naar de verschillende safari’s, en ik ben echt onder de indruk! Tot nu toe heb ik deze beroemde parken alleen maar in natuur programma’s op TV gezien. Ik vind het geweldig dat jullie hebben alles zelf gezien en meegemaakt. Ik heb echt genoten van de mooie en gedetailleerde omschrijvingen. Bedankt Mirike dat je jouw ervaringen met ons hebt gedeeld. Geniet van de relaxeerende gedeelte van jullie vakantie!
    Dikke knuffel, Aggie

• 02 Juli 2019 - 05:43

Alison:

Fantastisch verslag , Miranda. Ik kan haast niet bevatten wat jullie daar allemaal zien en meemaken. Moet echt wel overwelidgend zijn. De mensen, de dieren, de omgeving.
    Bedankt om het zo mooi te beschrijven, ik lees het met plezier.