Le grand en le petit Tsingy in Beherama national p - Reisverslag uit Bekopaka, Madagascar van L & M - WaarBenJij.nu Le grand en le petit Tsingy in Beherama national p - Reisverslag uit Bekopaka, Madagascar van L & M - WaarBenJij.nu

Le grand en le petit Tsingy in Beherama national p

Door: L & M

Blijf op de hoogte en volg L & M

28 September 2024 | Madagascar, Bekopaka

Selama,

Ik weet niet goed waar te beginnen. Zoveel indrukken.

Na vertrek in Morondava zijn we met onze chauffeur Niri naar Kirindy national park gereden. Onderweg kwamen we langs de Avenue de Baobab. Zeer indrukwekkend omdat deze bomen zo oud zijn. Onderweg roepen de kinderen Vazi.. wat betekent witte.

Tsja zij zijn zo zwart als een echte Afrikaan. Je hebt hier verschillende stammen die er allemaal een beetje anders uit zien. Je hebt de Indonesische invloed vooral in de hoofdstad en oosten van Madagascar en je hebt de Afrikaanse invloed in het westen. En dan heb je natuurlijk nog de mix van de 2.

De kinderen bedelen om koekjes, balpennen, lege waterflessen. Alleen het laatste mogen we afgeven. Die gebruiken ze om honing en fruitsap in te doen. Die verkopen ze dan op de markt.

In kirindy aangekomen hadden we onverwacht een vrije middag. S avonds gingen we in bos met gids om nachtlemuren te spotten. We waren duidelijk niet alleen maar dat kan ook niet anders omdat je niet te lang in het bos moet blijven zonder opgegeten te worden door de muggen. We hebben de 3 nachtlemuren gezien. Zo schattig, en in verschillende grootte.

De volgende ochtend vroeg opgestaan en met de koffers en al op weg voor een ochtend wandeling voor de daglemuren en sifaka. Ze zien er zo lief uit. De kleintjes die ze nu hebben zijn een maand of 4 oud en blijven bij de mama maar springen ook mee van tak naar tak.

Na de ochtendwandeling ging het verder met de auto naar Bekopaka. Maar jongens toch.... een veldcrosser zou jaloers zijn op deze weg. We hebben 3 uur gedaan over 100 km. Gelukkig hebben we een zeer goede chauffeur en hij heeft een goed 4x4.

We waren helemaal dooreen geschud. Toen we uitstapten hebben we even moeten springen om al onze organen weer op zijn plek te krijgen.

Maar na een biertje waren we dat weer vergeten.

Het eten in Bekopaka is sober maar lekker. Alle voorraad moet dezelfde weg afleggen dan wij en dat gaat een stuk langzamer dan met onze 4x4. Dus we kunnen niet kiezen wat we willen eten maar moeten eten wat de pot schaft. Geen keuzestress.

We hebben een zeer goed hotel met een super zwembad waar we al goed gebruik van hebben gemaakt.

Savonds zien we vanuit ons hotel de zon ondergaan. Super en vooral als je dan nog in het zwembad zit.

We zijn op tijd gaan slapen want de volgende dag was het tijd voor een bezoek aan le grand Tsingy. Een heel speciaal park met hele speciale rotsformaties die dateren uit de tijd dat Madagascar afgescheurd was van Afrika.

Veloma

Miranda en Lieven